Arbeidsrecht

Sociale media en het arbeidsrecht

Twitter, Facebook, LinkedIn, sociale media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Ook als werkgever zult u hier regelmatig mee te maken krijgen. Waarschijnlijk heeft u al een LinkedIn of Facebook account voor uw eigen onderneming of stuurt u “tweets” de wereld in over ontwikkelingen binnen uw bedrijf. En wat te denken van werknemers; ook zij gebruiken vaak sociale media. En juist dát kan, naast positieve effecten, risico´s met zich meebrengen. Denk bijvoorbeeld aan negatieve publiciteit. Hoe kunt u hiermee omgaan en is het mogelijk om het gebruik van sociale media door werknemers aan banden te leggen?

Recht op privacy en vrijheid van meningsuiting
Tot op zekere hoogte vallen uitingen die werknemers doen op sociale media binnen de privésfeer en onder het grondrecht van vrije meningsuiting. Er zijn echter grenzen aan wat werknemers op sociale netwerksites mogen plaatsen.

Een werknemer van de Blokker, die op Facebook zijn werkgever uitmaakte voor “hoerebedrijf”, kreeg de wind van voren van de rechter (rechtbank Arnhem 19 maart 2012). De rechter vond dat de werknemer zijn werkgever met dit bericht ernstig had beledigd. Met vrijheid van meningsuiting had dit bericht niets meer te maken. De rechter bepaalde in die uitspraak verder dat de vrijheid van meningsuiting wordt begrensd door de beginselen van zorgvuldigheid die een werknemer in acht moet nemen tegenover de werkgever. Met andere woorden, de (wettelijke) plicht van de werknemer zich als “goed werknemer” te gedragen.

De rechter noemde daarnaast expliciet dat het privékarakter van Facebook en ook het begrip “vrienden” op Facebook betrekkelijk is. Als “vrienden” van een werknemer een bepaald bericht “liken” of hierop reageren, kunnen hún vrienden het bericht immers ook weer lezen. Zo kan een bericht dat misschien bedoeld is voor een beperkte vriendenkring, binnen korte tijd een enorm publiek bereiken.

Sociale media protocol
Om schade aan uw goede naam te voorkomen en duidelijkheid te scheppen over wat uw werknemers wel en (vooral) niet mogen doen op het gebied van sociale media, is het raadzaam om een “sociale media protocol” op te stellen. Hierbij gaat het niet alleen om het gebruik van sociale media op de werkvloer, maar vooral om het gedrag van werknemers op sociale netwerksites (bijvoorbeeld: een “tweet” over de werkgever). Een volledig verbod op het gebruik van sociale media is natuurlijk te vergaand, maar wel kunnen in een dergelijk protocol regels worden vastgelegd over bijvoorbeeld (negatieve) uitingen over het bedrijf, klanten en collega’s. Dit valt onder de instructiebevoegdheid van de werkgever. Ook kunt u sancties verbinden aan de overtreding van uw voorschriften. Let op: als u ook regels wilt vastleggen over het controleren van het gebruik van sociale media, is de instemming van de ondernemingsraad vereist.

Wilt u ongewenste incidenten op sociale netwerksites liever voorkomen en helder zijn naar uw werknemers? Wij kunnen een op uw onderneming toegespitst protocol voor het gebruik van sociale media opstellen en u daarover adviseren.

Voor meer informatie of vragen over het bovenstaande kunt u contact opnemen met mr. Ron Andriessenmr. Francis ten Broeke of mr. Liza Krijgsheld van de sectie Arbeidsrecht.

Labré advocaten stelt haar nieuwsberichten zorgvuldig samen op basis van de op dat moment geldende regelgeving. Onze nieuwsberichten kunnen door de actualiteit worden achterhaald en hebben een algemeen karakter waardoor zij niet als juridisch advies kunnen worden beschouwd.

Dit artikel delen: