Een duurzaam ingestelde afvalverwerker, een circulair bouwbedrijf, een producent van eco-vriendelijke schoonmaakmiddelen en een leverancier van gezonde schoollunches. Zij kregen woensdagavond 25 mei in een volgepakte Philharmonie in Haarlem de ondernemingsprijzen van Noord-Holland uitgereikt tijdens de finale van de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland (OVNH). Die werden voor de vijftiende keer georganiseerd. ‘We zetten daarmee mensen in de schijnwerpers die een belangrijke bijdrage leveren aan de economie en werkgelegenheid in een regio’, zei Ilse Zaal, gedeputeerde van de Provincie Noord-Holland en juryvoorzitter van de OVNH.
Ron Andriessen maakte namens Labré deel uit van de jury. Labré is een van de hoofdsponsors van de OVNH.
De verkiezing uit vier categorieën: MKB-Klein (0-10 fte), MKB-Midden (10-100 fte), Grootbedrijf (100+ fte) en de “Beloften”. De laatste categorie bestaat uit startende ondernemers met een onbewezen track record maar wel met veel potentie.
Drystack uit Velsen-Noord werd door de jury uitgeroepen tot beste onderneming van Noord-Holland in de provincie MKB-Klein. Het bedrijf heeft een duurzame oplossing voor metselwerk ontwikkeld, zonder mortel. Daarmee tackelen zij niet alleen de CO-uitstoot, maar ook het nijpende tekort aan metselaars. De jury was duidelijk onder de indruk van zoveel innovatief vernuft.
Ook de winnaar in de categorie MKB-Midden, de Green Soap Company, heeft een duurzaam karakter. Oprichter Marcel Belt ontwikkelde thuis een productlijn met duurzame schoonmaakmiddelen met biologisch afbreekbare ingrediënten en verpakt in 100 procent gerecycled plastic. ‘Fantastisch ruiken, heerlijk zijn en eco-vriendelijk’ zijn de beloftes van zijn merk en dat sprak de juryleden erg aan.
Het beste bedrijf in de categorie Grootbedrijf werd Milieu Service Nederland uit Diemen. De onderneming biedt allerlei afvaloplossingen voor het bedrijfsleven, van inzameling met rolcontainers tot een afvalscan en recycling. De jury prees de manier waarop Milieu Services Nederland dit aanpakt. ‘Met een sterke klantfocus, ondernemersgeest en de nodige creativiteit. Zelfs in de moeilijke coronatijd hebben zij een nieuwe markt weten aan te boren. Het resultaat is een prachtige rendabele onderneming, waar mensen met plezier werken.’
TommyTomato won de award bij de Beloften. TommyTomato bezorgt warme, vegetarische lunches op scholen. Hapklaar en bezorgd tot aan het klaslokaal. Elitair is het product zeker niet. ‘Voor ouders die het minder breed hebben, vragen we slechts een bijdrage die past bij hun inkomen. Zo houden we gezond eten toegankelijk voor iedereen’, zegt eigenaar Bas Turk.
Kortom, een fantastische avond met een mooie oogst aan finalisten, nieuwe en bestaande ondernemingen die zich kunnen meten met de wereldtop!