Geen onderdeel van een categorie

Wijziging competentiegrens kantonrechter

Op 20 mei 2010 is door de Tweede Kamer een wetsvoorstel aangenomen, waarbij de competentiegrens voor de kantonrechter wordt verhoogd van € 5.000,– naar € 25.000,–en het aantal “aardzaken” wordt uitgebreid. Het voorbereidend onderzoek door de Eerste Kamercommissie voor Justitie vindt plaats in september 2010. Naar het zich laat aanzien zal de wetswijziging per 1 januari 2011 zijn intrede doen. Wat betekent dit voor u?

Achtergrond voorstel
Voor de kantonrechter (formeel: Rechtbank, sector Kanton) kunnen partijen in persoon procederen. In alle overige zaken kunnen partijen slechts bij advocaat procederen. Doel van de wetswijziging is de weg naar de rechter toegankelijker te maken voor de burger. Door uitbreiding van de bevoegdheid van de kantonrechter, zullen partijen minder vaak verplicht worden een advocaat in te schakelen.

Huidige competentiegrens en “aardzaken”
Het huidige wetsartikel 93 Rv bepaalt dat de kantonrechter bevoegd is tot behandeling en beslissing in zaken waarin de vordering maximaal € 5.000,– bedraagt. Daarnaast is de kantonrechter bevoegd in de zogenaamde “aardzaken”, ongeacht de hoogte van de vordering. Aardzaken zijn zaken die een arbeidsovereenkomst, een collectieve arbeidsovereenkomst, algemeen verbindend verklaarde bepalingen van een collectieve arbeidsovereenkomst, een vut-overeenkomst als bedoeld in de Wet kaderregeling vut overheidspersoneel of een agentuur-, huur-, of huurkoopovereenkomst als onderwerp hebben. Deze zaken zijn “in hun aard” toegewezen aan de kantonrechter.

Toekomstige competentiegrens en aardzaken
Het wetsvoorstel houdt in dat artikel 93 Rv als volgt wordt gewijzigd:

1. De al genoemde aardzaken worden uitgebreid met zaken op grond van de Wet op het consumentenkrediet en de consumentenkoopovereenkomst;
2. De competentiegrens in niet-aardzaken wordt verhoogd van € 5.000,– naar € 25.000,–.

Interne organisatie rechtbanken
De wetswijziging heeft tot gevolg dat de sector Kanton bij de rechtbanken een veel grotere hoeveelheid zaken zal dienen te verwerken, terwijl bij de andere sectoren van de rechtbanken (bijvoorbeeld de sector civiel recht) de hoeveelheid zaken zal afnemen. Om deze verschuiving van taken tussen sectoren te structureren, houdt de wetswijziging tevens in dat rechtbanken niet meer verplicht zijn om een speciale sector Kanton aan te wijzen voor de behandeling van kantonzaken (artikel 47 RO). Zo berichtte de Rechtbank Amsterdam onlangs dat zij vanaf de inwerkingtreding van de wetswijziging de nieuwe kantonzaken door de teams handelszaken van de sector civiel recht zal laten behandelen.

Tot slot
Met de wetswijziging zult u in meer zaken zonder een verplichte advocaat kunnen procederen. Het al dan niet inschakelen van een advocaat bij een gerechtelijke procedure hangt evenwel niet alleen af van het bestaan van een wettelijke verplichting daartoe. Ook in zaken met een relatief gering financieel belang of in aardzaken kan de inhoudelijke, maar vooral ook de procesrechtelijke kennis van een advocaat de slagingskans van uw procedure bevorderen.

Twijfelt u over het al dan niet verplicht zijn tot het inschakelen van een advocaat of bent u gewoon benieuwd naar de meerwaarde die een advocaat voor uw procedure kan hebben, schroomt u dan niet om LRT-advocaten te raadplegen. Ook voor overige vragen over het burgerlijk procesrecht staan wij u graag ter zijde.

Voor meer informatie of vragen over het bovenstaande kunt u contact opnemen met ons secretariaat.

Labré advocaten stelt haar nieuwsberichten zorgvuldig samen op basis van de op dat moment geldende regelgeving. Onze nieuwsberichten kunnen door de actualiteit worden achterhaald en hebben een algemeen karakter waardoor zij niet als juridisch advies kunnen worden beschouwd.

Dit artikel delen: