Het onderwerp woningdelen is de laatste tijd uitvoerig aan bod gekomen in de media. Begin maart van dit jaar verschenen er berichten dat de gemeente Amsterdam van plan zou zijn om streng op te treden tegen huishoudens van drie of meer volwassen personen. Vervolgens meldden zich talloze verhuurders, woningdelers en woningbemiddelaars bij Labré advocaten met vragen over dit onderwerp. Een en ander heeft geleid tot een informatiebijeenkomst over het onderwerp op ons kantoor op 11 maart 2013.
Kort gezegd mag volgens de regels van de gemeente een zelfstandige woning slechts door één huishouden worden bewoond. De gemeente Amsterdam heeft huishouden in haar Huisvestingverordening gedefinieerd als:
“Een alleenstaande danwel twee personen met of zonder kinderen, die een gemeenschappelijke huishouden voeren of wenst te voeren.”
Blijkens het beleid van de gemeente, stelt zij zich op het standpunt dat zodra er meer dan twee volwassenen in een zelfstandige woning wonen, er dan dus meer huishoudens wonen en er daarmee dan sprake is van kamergewijze verhuur. Om die reden zou er in dat geval een omzettingsvergunning nodig zijn voor het omzetten van een zelfstandige woning naar kamergewijze verhuur. Let op: het enkele feit dat er meer dan er meer dan twee volwassenen in een zelfstandige woning wonen is voor de gemeente dan dus al voldoende om aan te nemen dat sprake is van kamergewijze verhuur!
Indien er zou worden verhuurd zonder dat een dergelijke vergunning aanwezig is, zou zowel de eigenaar, de bemiddelaar als de bewoners zelf aanzienlijke boetes opgelegd kunnen krijgen. Bovendien loopt het aanvragen van een dergelijke omzettingsvergunning flink in de papieren. Er dient hiervoor 8% van de WOZ-waarde te worden voldaan.
Door deze regels dreigt er een grote groep woningdelers gedupeerd te raken. In Amsterdam is het immers niet ongewoon dat bijvoorbeeld drie net afgestudeerden gezamenlijk een zelfstandige woning betrekken. Zij komen niet in aanmerking voor een sociale huurwoning, maar kunnen met 2 personen de huur weer niet voldoen. Een dergelijke (moderne) woonvorm van 3 volwassenen zou bij een strenge handhaving zoals werd voorgespiegeld niet meer mogelijk zijn.
Labré advocaten heeft de verantwoordelijke wethouder de heer Freek Ossel op 21 maart 2013 een uitgebreide brief geschreven om hierin kort gezegd tekst en uitleg te vragen over het beleid ten aanzien van woningdelen. In een reactie op deze brief van de gemeente Amsterdam d.d. 24 april 2013 werd verwezen naar een nieuw geopende website van de gemeente (www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/wonen/woningdelen) waaruit volgde dat er op het gebied van woningdelen toch meer mogelijk was dan uit de tekst van de Huisvestingsverordening en het tot op heden gevoerde beleid blijkt.
Vervolgens heeft mr Tim Boer van Labré advocaten op woensdag 29 mei 2013 als inspreker ingesproken bij de vergadering van de raadscommissie Bouwen, Wonen en Klimaat. Tijdens deze vergadering van de Raadscommissie is door wethouder Ossel expliciet bevestigd dat de tekst op de website van de gemeente Amsterdam “juridisch gedekt is”.
De gemeente erkende dat nu deze website meer ruimte laat ten aanzien van het woningdelen en de regelgeving op het gebied van woningdelen dus daarop aangepast zou moeten worden. De gemeente heeft toegezegd na het zomerreces met een voorstel te willen komen. Labré advocaten heeft tijdens het inspreken aangegeven dat zij, als medevertegenwoordiger van een grote groep particuliere verhuurders, graag bereid is om in constructief overleg te treden met de gemeente over de wijze waarop een en ander vastgelegd zou kunnen worden.
Wij houden u op de hoogte van verdere ontwikkeling op dit gebied.